När man går in
i en dojo, träningslokalen, bugar man mot shinzen. Detta för att vörda gamla mästare. Utan dem hade det inte varit möjligt
för oss att träna.
Före träningen
sätter man sig på en rad i seiza. Den mest avancerade ska sitta längs in
närmast shinzen och nya tränande sitter längst ut, närmast utgången. Man rättar
in sig efter den som sitter längst in, så att alla sitter på en rak rad. Jons
ena ände ska vara omkring två decimeter framför knäna.
Mellan knäna
ska det vara en handbredd. Låt händerna vila mitt på låren naturligt
avslappnade. Rak rygg och huvudet också rakt, inte framåtböjt
eller alltför uppsträckt. Låt tårna peka rakt bakåt, stortårna intill
varandra.
Händerna lyfts
upp och hålls framför magen, låt vänstra handen vila i den högra. Slut ögonen
och sitt med rak rygg. Försök att inte fastna vid någon tanke.
är
sittande rei, hälsning, som utförs från seiza. Bägge händerna förs ihop och man
böjer sig fram, dock inte för mycket. Huvudet och ryggen ska vara i rak,
horisontell linje, armbågarna nära kroppen.
är
stående rei som kan utföras på två sätt. Dels från ritsujo, då man står med jon
på sin vänstra (alternativt högra) sida. Jon är längs med kroppen och har
kontakt med golvet. Vid rei bugar man utan att ändra jons position. Det andra
sättet kallas även sagerei och utgår från tsune-no-kamae, då man håller jon i
höger hand, strax framför mitten. Vid rei för man först ner främre änden av jon
mot golvet och håller då jon tätt intill kroppen och bugar. Denna ställning
kallas sagejo. Därefter återgår man till tsune-no-kamae.
Detta är utgångsställningar för tekniker.
Håll jon i höger hand, strax framför mitten. Låt den vila naturligt i handen,
främre änden lite uppåt och lite inåt, spetsen på jon ungefär i navelhöjd. Håll
ett inte alltför löst grepp. Härifrån kan man t.ex. göra en stöt mot en (tänkt)
motståndares suigetsu, mellangärdet.
Utgå från
tsune no kamae.
Migi (=höger). Sträck fram höger hand som håller jon.
För upp främre änden på jon mot ansiktet på en tänkt motståndare. Sätt fram
höger ben. Greppa tag med vänster hand i nedre änden på jon och glid ihop med
händerna så att avståndet är en fjärdedels jo. Vänstra handen ska vara ungefär
10-15 cm från kroppen. Låt hela kroppen, höften och bröstet vara ganska rakt
riktade framåt. Ingen utåtvridning av höften.
Hidari (=vänster). Sträck fram höger hand som håller
jon. Fatta tag med vänster hand framför höger hand. Sträck fram vänsterhand så
att främre änden på jon pekar mot ansiktet på en tänkt motståndare. Glid ner
med höger hand till jons nedre ände. Sätt fram vänster ben. Glid ihop med
händerna så att avståndet mellan händerna är en fjärdedel av jons längd.
Utgå från
tsune no kamae. Fatta med vänster hand tag i främre änden på jon, uppifrån.
Lyft höger hand och för fram höger hand så att den kommer framför
vänsterhanden. Sätt fram höger ben. Låt jon gå nära kroppen då detta görs. Glid
ner med högerhanden så att avståndet blir en fjärdedel. Låt vänster hand vara
10-15 cm ut från kroppen och låt höften vara riktad framåt, som i honte no
kamae. Höger handled ska vara uppåtriktad.
Utgå från
tsune no kamae. För fram vänster hand mot främre änden på jon, fatta jon
uppifrån. Skjut fram vänster ben och vänstra axeln samtidigt som vänster hand
med jon förs upp till brösthöjd. Vänster fot ska vara rakt fram, höger fot utåt
men får inte peka bakåt. Låt vänsterhandens fingrar peka uppåt i ett mycket
löst grepp. Skifta slutligen grepp med högerhanden så att tummen är riktad
bakåt. Kroppen är nästan vinkelrät till motståndaren.
Dessa fyra
kamae, tsune, honte, gyakute och hikiotoshi no kamae ska man kunna inta och
också växla emellan.
Växlingen
mellan honte no kamae och tsune no kamae kallas motoe.
Utgår man från
migi (höger) honte no kamae sträcker man fram högerhanden och fattar tag på jon
strax framför mitten. Låt vänster fot komma fram till höger så att man hamnar
jämfota, samtidigt som man släpper taget med vänster hand och för jon till sin
högra sida så att man hamnar i tsune no kamae. Vi motoe går den som har jo
alltid framåt.
Motoe från hidare (vänster) honte no kamae. För fram vänsterhanden till främre änden
på jon. Man har då alltså ett grepp med hela jons längd mellan händerna. För
sedan fram höger hand till strax framför mitten, släpp taget ned vänster hand
och sätt fram höger fot så att man står jämfota och i tsune no kamae.
Kamae och positioner med bokuto
Innan
hälsningen står man med bokuton i vänster hand med grepp strax bakom tsuban,
med avslappnad arm. Buga. Efter hälsningen lyfter man upp bokuton till bältet,
för fram vänsterhanden något intill kroppen. Tsuban ska vara mitt framför
naveln. Tummen på tsuban.
Fatta tag med
högerhanden framför tsuban och dra fram svärdet till hälften,
samtidigt som höger fot kommer fram, den bakre fotens häl lyfts från
golvet. Detta gäller i alla positioner utom då man står jämfota. Innan man har
dragit fram hela svärdets längd lossar man på vänsterhanden, låter
svärdsspetsen svänga fram, och fattar tag med vänsterhanden på tsukan så att
man intar chudan no kamae.
Låt
svärdsspetsen peka mot en tänkt motståndares ögon. Händerna lätt
inåtvridna, och en bit ut från kroppen. Hela kroppen ska vara riktad
framåt, ingen utåtvridning av höften.
Utgå från
Chudan. Ta ett steg fram med vänster fot samtidigt som man för upp svärdet åt
höger sida. Vinkeln ska vara omkring 45 grader. Högerhanden och tsuban ska vara
en näve från munnen. Vänsterhanden ska vara i brösthöjd. Höger armbåge ska vara
lite ut från kroppen. Det ska vara som om man kunde hålla fast en tennisboll i
armhålan. Vänster armbåge ska vara närmare kroppen. Det ska vara så att man kan
få in ett pappersark mellan kroppen och armen. I hasso är kroppen inte alldeles
rak utan vänster sida är något framskjuten, hanmi. Det är viktigt att bladet
skyddar tinningen och att eggen är rakt fram.
Utgå från chudan.
Ta ett steg med vänster fot samtidigt som man för upp svärdet över huvudet.
Vinkeln ska vara omkring 45 grader. Vänster hand hålls ganska nära pannan. Vänstersidan något framskjuten.
När en teknik
eller form slutförts visar man att man gett upp bl. a. genom att ställa sig i
”upplöst” kamae, kamae o toku. Svärdsspetsen sänks och vrids åt höger, en näve
ut från en tänkt linje i knähöjd. Tsukan ska vara i centrum.
Mycket av
träningen, både grundtekniker och kata, görs med GOREI, vilket innebär att
någon ropar kommandoord inför vissa moment. Det är först då en viss kamae (..NI KAMAE) och utgångsposition för en teknik (..YOOI) ska intas. Teknikerna startas vid HAJIME (=börja)
och avslutas vid YAME (=sluta). Vi har även kommandoord för vändning, MAWARE
MIGI (=vänd åt höger), ICHI KOTAI (=byt plats) och när man ska skifta
jo-bokuto, SHI UCHI KOTAI.
När man tränar
grundtekniker avslutas varje teknik med att man vid YAME glider över till honte
no kamae.
Vändning
åt höger – maware migi
Vid MAWARE
MIGI utförs vändningen. För ned främre änden av jon mot golvet, sagejo, sätt
bak höger fot, vänd åt höger, sätt bak höger fot, rätta in dig på linjen, och
ta slutligen upp jon till tsune no kamae.
Utgå från
honte no kamae. Flytta över vänsterhandens tumme och dra jon nedåt-bakåt. Låt
handen vändas runt jons ände så att tummen är vänd bakåt. För upp bakre handen,
ta sedan ett steg fram samtidigt som jon kommer bakifrån och uppifrån till ett
slag som stannar i huvudhöjd, i honte no kamae. Fortsätt sedan på andra sidan
på samma sätt, över med tummen o.s.v.
Utgå från
gyakute no kamae. Dra vänstra handen bakåt, till skillnad från honte uchi utan
att handen vrids runt jons ände. För sedan upp bakre handen, ta ett steg framåt
samtidigt som jon kommer bakifrån och uppifrån till ett slag som stannar i
huvudhöjd, i gyakute no kamae. Det är viktigt att handleden har rätt vinkel
under hela slaget. Fortsätt sedan på andra sidan på samma sätt, dra bakåt o.s.v.
Utgå från
hikiotoshi no kamae. Lyft upp jon, ta ett steg fram och gör ett slag uppifrån i
huvudhöjd. Man hamnar nu i honte no kamae. Härifrån fortsätter man först som
vid honte uchi. Över med tummen, dra bak jon, låt handen glida runt jons ände.
Från det att man har greppet då hela jons längd är mellan händerna fortsätter
man med att skjuta jon bakåt ytterligare. Höger hand trycks mot bröstet.
Vänstersidan vrids åt vänster och höger axel skjuts fram. Skifta till sist
grepp med högerhanden så att tummen är riktad åt vänster. Nu är det klart för
nästa slag framåt.
Utgå från
honte no kamae. Över med vänsterhandens tumme. Låt
till en början vänsterhanden vara kvar på samma plats något framför kroppen.
Låt högerhanden glida uppåt och sedan bakåt och nedåt. Hela jons längd hålls nu
mellan händerna. Vänster axel skjuts fram och höger axel vrids bakåt.
Högerfotens häl vrids fram åt vänster. Detta är utgångsläget för själva
tekniken. Ta ett steg fram med vänster fot samtidigt som höger hand skjuts fram
och högerhandens tumme glider över jon. Så når man fram till en stöt i
mellangärdeshöjd. Låt höger fot rätas upp samtidigt som stöten slutförs.
Kroppsställningen är nu som i honte no kamae, fast jons spets är i höjd av
mellangärdet i stället för i huvudhöjd. Fortsätt likadant på andra sidan, över
med tummen, låt högerhandens stanna kvar på sin plats, dra upp vänsterhanden åt
vänster, skjut fram höger axel och låt vänsterfotens häl vridas mot höger. Stig
fram med högerfoten och gör en stöt. Vid YAME höjer man jon till ansiktshöjd så
att man står i honte no kamae.
Utgå från
honte no kamae. Låt till en början vänsterhanden vara kvar på samma plats något
framför kroppen. Dra upp högerhanden, upp över huvudet. Hela jons längd är nu
mellan händerna. Högerfotens häl ska vara något vriden åt vänster. Ta ett steg
fram med vänster fot samtidigt som man gör en stöt uppifrån mot mellangärdet.
Högerfoten rätas upp. Håll händerna ovanför huvudet. Avståndet mellan händerna
ska vara ca en fjärdedel av jon. Dra sedan upp jon så att hela längden är
mellan händerna, stig fram med höger fot och gör ett slag i huvudhöjd. Man
hamnar nu i honte no kamae, och fortsätter därifrån.
Utgå från
honte no kamae. För vänster hand till vänster axel och höger hand till strax
framför ansiktet, rakt framför vänster öga. Höger hand glider då lite längs jon
så att avståndet mellan händerna blir lite större än en fjärdedel. Detta är utgångsläget
för själva tekniken. För nu jospetsen i en svepande rörelse på vänster sida,
samtidigt som man tar ett glidsteg fram. Svep ner och sedan upp till honte no
kamae, avståndet mellan händerna ska då vara en fjärdedels jo. Båda händerna
ska vara med i denna rörelse.
Utgå först
från tsune no kamae. Vid YOOI, tag ett stort steg rakt åt vänster med vänster
fot. Stig fram lite med höger fot samtidigt som jon förs upp över huvudet.
Fatta tag i bakre änden på jon med vänster hand. Höger hand ska vara nära
pannan. Sträck bak vänster hand. Låt jon, händerna, axlarna och fötterna vara i
samma plan. Ganska brett mellan fötterna. Detta är
utgångsställningen för den här grundtekniken och de två nästföljande,
kurihanashi och taiatari. Härifrån tar man glidsteg fram, behåll avståndet
mellan fötterna, svep ner båda händerna, först framåt och sedan nedåt och så in
mot den egna kroppen. Tag stöd med vänsterhanden mot vänster lår. Vrid händerna
så att man har ett fast grepp. För härifrån bara upp händerna
över huvudet till utgångsställningen. Vid YAME, glid över först till
gyakutefattning, sedan honte.
Börja som
kuritsuke. Först utgår man från tsune no kamae, vid YOOI fattar man tag i jon,
stiger åt vänster, sedan fram med högerfoten och lyfter jon över huvudet. Tryck
nu fram jon och höger hand, glid ner med vänsterhanden, samtidigt som man tar
ett glidsteg fram. Man hamnar i framåtsträckt gyakute no kamae. Främre änden
ska vara i huvudhöjd. Härifrån förs händerna upp till utgångsställningen.
På samma sätt
som för kuritsuke och kurihanashi utgår man först från tsune no kamae, och går
in i utgångsläget för själva tekniken. Härifrån tar man ett glidsteg fram
samtidigt som man för ner vänsterhanden. Jon ska nu vara i lodrätt läge, händerna
ska vara sträckta, högerhanden mitt framför ansiktet på en tänkt motståndare
och vänsterhanden mitt framför mellangärdet. Fötterna ska här inte ha samma
breda avstånd som i utgångsläget. Ta nu ett glidsteg fram samtidigt som den
tänkte motståndaren trycks bakåt. Ta ytterligare ett glidsteg fram och låt då
vänsterfoten komma ut något åt vänster så att man kommer till samma breda
fotställning som i utgångsläget. Samtidigt som man tar detta glidsteg för man
upp händerna så att man hamnar i utgångspositionen.
Inta
utgångsställningen från tsune no kamae genom att först vrida jon till vänster
så att den är i frontalplanet framför kroppen. Fatta tag med vänsterhanden i
jons ände, lyft upp händerna, glid ut med högerhanden till änden på jon. Håll
upp jon över huvudet. Detta är utgångsläget för tekniken. Ta ett stort steg
bakåt med vänster fot samtidigt som vänsterhand förs bakåt uppåt. Framsidan av
kroppen vänds åt vänster. Högra handen glider en bit upp på jon och hålls strax
framför ansiktet. Höger axel är framskjuten. I nästa moment släpper man greppet
med vänsterhanden, lyfter med högerhanden upp jon åt höger, något bakåt,
samtidigt fattar man med vänsterhanden tag i den undre änden på jon.
Vänsterhanden hålls mitt framför kroppen. Överkroppen har nu riktats rakt
framåt eller till och med något vridet åt höger. Gör ett djupt slag uppifrån
mot där den tänkte motståndarens svärd är. Höj upp till honte no kamae, ta ett
glidsteg till och inta sedan utgångsläget för tekniken genom att sätta fram
vänsterfoten till jämfota och glid upp med händerna över huvudet med jons hela
längd mellan händerna. Låt högerhandens tumme glida över till framsidan.
Utgå från
honte no kamae. Börja med att flytta över vänsterhandens tumme. Låt till en
början vänsterhanden vara kvar på samma plats. Tag ett steg bakåt med höger fot
samtidigt som högerhanden glider längs jon och för den åt höger. I ett ögonblick har man hela jons längd mellan händerna.
Glid sedan upp med vänsterhanden längs jon tills avståndet mellan händerna är
ca en tredjedel, håll rakt ut åt höger. Glid härifrån åter med vänsterhanden
till jons ände så att hela jons längd är mellan händerna. Gör ett stort slag
snett uppifrån samtidigt som höften vrids framåt. Inget steg
ännu. Änden på jon ska vara något till höger om mittlinjen i knähöjd.
Vänstra handen ska vara till vänster om vänster knä. Avståndet mellan händerna
är ca en fjärdedel. Vänster knä ska vara böjt. Härifrån tar man ett steg fram
med höger fot samtidigt som man går upp till honte no kamae.
I denna
tektnik kommer man att gå baklänges. Det finns både höger och vänster version.
Utgå från
honte no kamae. Dra bak vänsterhanden rakt bakåt-nedåt tills hela jons längd är
mellan händerna. För ned högerhanden till höger lår med
handryggen mot benet. Vänster hand ska sträckas rakt ut åt vänster,
handryggen framåt. Ta ett steg bakåt med höger fot till jämfota samtidigt som
vänster arm förs ovanför ansiktet. Jon är nu i lodrätt läge på kroppens högra
sida. Höger hand har glidit längs jon. Härifrån tar man nu ett steg bakåt med
vänster fot samtidigt som man gör ett slag i huvudhöjd på en tänkt motståndare.
Man har nu hamnat i honte no kamae.
Utgå från
hidare honte no kamae. Tekniken är precis som den nyss beskrivna migi
taihazushi uchi fast spegelvänd.
Honte uchi |
Honte ni kamae |
Slag från honte |
Gyakute uchi |
Gyakute ni kamae. Gyakute uchi yooi. Hajime. |
Slag med omvänd hand |
Hikiotoshi uchi |
Hikiotoshi ni kamae. |
Slag från hikiotoshi |
Kaeshizuki |
Honte ni kamae. Kaeshizuki yooi. |
Vänd runt och stöt |
Gyakutezuki |
Honte ni kamae. Gyakutezuki yooi. Hajime. |
Stöt med omvänd hand |
Makiotoshi |
Honte ni kamae. Makiotoshi yooi. |
Svep runt och låt falla |
Kuritsuke |
Kuritsuke yooi. |
Snurra runt och fäst |
Kurihanashi |
Kurihanashi yooi. |
Snurra runt och släpp loss |
Taiatari |
Taiatari yooi. |
Kroppsstöt |
Tsukihazushiuchi |
Tsukihazushiuchi yooi. |
Undvik stöt - slag |
Doobaraiuchi |
Honte ni kamae. |
Fös undan do-attack – slag |
Taihazushiuchi |
Honte ni kamae. |
Undvik med kroppen – slag |
Hidari taihazushi uchi |
Hidari honte ni kamae. |
|
Vid kataträning har den ena parten jo, kan kallas shijo, den andra
har bokuto och kallas uchidachi. Kataträningen inleds och avslutas med
ömsesidig hälsning, soogonirei. Shijo gör ritsurei från tsune no kamae. Vid
yooi intas utgångspositionerna, för uchidachi oftast hasso. Varje kataform har
en avslutning, osame, då man från honte no kamae kommer över till tsune no
kamae.
Från migi honte no kamae. Dra
vänster hand bakåt nedåt tills hela jons längd är mellan händerna. För sedan högerhanden mot höger lår, handryggen mot benet. Vänsterhanden
ska vara rakt ut åt vänster med handryggen riktad framåt. Vänd högerhanden så
att handflatan är mot benet. Ta sedan ett steg fram med vänster fot till
jämfota samtidigt som man glider ihop med händerna och för över jon till sin
högra sida. Släpp sedan greppet med vänster så står man i tsune no kamae.
Från hidari honte no kamae. Dra höger hand bakåt nedåt tills hela jons längd är mellan
händerna. För sedan vänsterhanden mot vänster lår, handryggen
mot benet. Högerhanden ska vara rakt ut åt höger med handryggen riktad
framåt. Vänd vänsterhanden så att handflatan är mot benet. Vänd sedan högerhanden
så att handflatan är framåt. Ta sedan ett steg fram med höger fot till jämfota
samtidigt som man glider ihop med händerna och för över jon till sin högra
sida. Släpp sedan greppet med vänster hand så står man i tsune no kamae.
När osame avslutas stiger uchidachi bak till jämfota och svänger
fram svärdet till kamaeotoku. Sedan backar bägge till utgångsplatserna,
uchidachi börjar.
Vid parträning
kallas den procedur då man byter vapen för shiuchikotai, alltså växling mellan
shijo och uchidachi. Vid naore hölstrar uchidachi svärdet genom att först inta
chudan, sedan släpper man greppet med vänsterhanden, vänderpå svärdet så att
eggen kommer uppåt och för svärdet till vänster sida där vänsterhanden greppar
svärdet bakom tsuban och kommer bak till jämfota. Shijo och uchidachi går sedan
fram mot varandra. Shijo sträcker fram jon i höger hand. Uchidachi sträcker
fram svärdet med vänsterhanden, högerhanden fattar tag i svärdet nedanför
vänsterhanden och släpper taget med vänsterhanden som nu griper tag i jon. Den
som haft jo tar tag i svärdet alldeles nedanför tsuban, för svärdet till sin
vänstra sida samtidigt som eggen vänds uppåt, tar sedan ett steg åt vänster så
att bägge kan passera och gå till sina nya platser.
|
|
Hasso |
Tsukizue yooi |
djupt hugg |
undan bakåt höger |
|
slag mot hand |
bakåt jodan |
|
|
honte uchi mot handled |
sänk |
metsuke |
|
Osame (migi) |
|
|
Hasso |
Tsune no
kamae |
menhugg |
åt höger |
bakåt |
bakåt |
fram chudan |
hikiotoshi uchi |
|
metsuke |
|
Osame (migi) |
|
|
Jodan |
Hissage yooi |
sänk sakta |
fram |
möts i chudan |
möts i gyakutenokamae |
driv fram, fram vänster fot, upp till jodan |
hikiotoshi |
hugg men, ett steg fram med höger fot |
kuritsuke |
3 steg bakåt |
tsuki |
glidsteg bakåt |
hikiotoshiuchi |
|
metsuke |
|
Osame (migi) |
|
|
Hasso |
Tsune no
kamae |
djupt hugg |
åt höger |
bakåt jodan |
kaeshi zuki |
sänk |
metsuke |
|
Osame (hidari) |
|
|
Hasso |
Sakan yooi |
stort svep |
|
3 steg bakåt |
framåt jämfota vänd |
backa till hasso |
backa till hikiotoshi no kamae |
framåt chudan |
hikiotoshiuchi |
|
metsuke |
|
Osame (migi) |